تاریخچه قفسه ‌بندی و چشم‌انداز این صنعت

به نقل از سایت قفسه سازان ، در این مطلب قصد داریم نگاهی به پیدایش قفسه و چگونگی پیشرفت این صنعت در طول دوره‌های گذشته داشته باشیم .در تمام دوران تاریخ بشر، بدون اینکه خود انسان متوجه بوده باشد از قفسه برای نگهداری اقلام و کالاها استفاده نموده است.

از متداول‌ترین نوع قفسه می‌توان به کمد و گنجه نگهداری البسه و پستوهای خانه‌های قدیمی جهت نگهداری ملزومات خانه اشاره نمود. اطلاعات تاریخی به‌دست‌آمده نشانگر این است که از قفسه به شکل صنعتی و کاربردی در نگهداری پاپیروس و اسناد و لوح‌های تاریخی استفاده می‌شده که قفسه‌ها از چوب و سنگ ساخته می‌شد.

با پیدایش عصر آهن و پیشرفت فناوری ساخت و شکل‌دهی فلزات، قفسه‌ها و کمدهای آهنی بسیار مقاوم برای نگهداری اسناد و مدارک (که اغلب در اختیار پادشاهان و امپراطورها قرار داشت)، قفسه شکل جدید و پیشرفته‌تری به خود گرفت. در آغاز عصر صنعت و بزرگ‌تر شدن فناوری‌ها و نیاز مبرم به استفاده از فضا و انبارش کالاها و اقلام (به شکل اقلام صنعتی و اداری) و نیاز لجستیکی در انبارهای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، صنعت قفسه ‌بندی انبار کمک زیادی به رفع مسائل انبارداری و موضوع گردش کالا در انبار نموده است.

تاریخچه:

پیدایش صنعت قفسه ‌بندی در ایران از سال ۱۳۳۲ بوده است که باتوجه‌به دارا بودن زیرساخت تولید قفسه در کشور ایران مانند مواد اولیه قفسه که بیشتر از آهن و فولاد تولید می‌گردد، خوشبختانه این صنعت در کشور ایران نیز همگام با تکنولوژی روز دنیا پیشرفت مناسبی داشته است.

شرکت قفسه سازان  با الگوبرداری از برند های مطرح این صنعت، مانند dexion  و mecalux    و بومی سازی فناوری قفسه سازی، محصولات خود را طراحی و به بازار ارائه داده است.

در ادامه و جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان توضیحاتی در مورد انواع سیستم‌های قفسه ‌بندی و کاربردهای آن‌ها ارائه خواهیم داد:

قفسه ‌بندی مشبک:

قفسه ‌بندی مشبک یا پیچ‌ومهره‌ای را می‌توان متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع قفسه ‌بندی نام برد که جهت نگهداری اقلام سبک و کم‌حجم که به‌صورت دستی بارگذاری می‌شوند استفاده نمود. این سازه از نبشی‌های سوراخ‌دار (در ابعاد مختلف)، پانل‌ها یا کفه‌ها و پیچ‌ومهره تشکیل‌شده و مونتاژ بسیار آسان و سریعی دارد. این نوع محصول در رنگ‌های استاندارد طوسی، آبی، سفید ارائه می‌گردد.

کاربرد  قفسه بندی مشبک:

جهت نگهداری و انبارش ملزومات، ابزارآلات، قطعات یدکی و سایر اقلام در انبارها، انباری‌های منازل، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، سالن‌ها و مجموعه‌های اداری و بایگانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نصب این سازه به‌سادگی و با کمترین ابزار و در سریع‌ترین زمان امکان‌پذیر است و نیاز به تخصص خاصی در زمینهٔ آشنایی با نصب قفسه ‌بندی ندارد.

قفسه ‌بندی پالت راک:

قفسه ‌بندی پالت راک جهت بارگذاری اقلام سنگین و دارای حجم استفاده می‌گردد که این اقلام روی پالت‌های مسطح و یا پالت‌های دیواره دار به‌صورت بار یکپارچه قرار می‌گیرند و توسط لیفتراک بارگذاری انجام می‌شود. اجزای این سیستم شامل قاب و اجزای آن (در ابعاد مختلف)، بازو (در ابعاد و تحمل‌های مختلف)، رابط‌های بین قاب، قفل بازو، زیر پالتی، پالت پروفیلی، محافظ ستون، بازوی تقویت، زیر جعبه‌ای، محافظ قاب و … می‌باشد. رنگ استاندارد قاب‌ها طوسی، بازوهای و اجزای طبقات نارنجی و اتصالات گالوانیزه می‌باشند.

کاربرد قفسه بندی پالت راک:

در انبارهای مواد، کالاها، قطعات سبک‌وسنگین، سردخانه‌ها و سایر موارد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قفسه‌ بندی راک کف‌پوش دار سنگین (بالکی راک):

قفسه ‌بندی راک کف‌پوش دار سنگین یا بالکی راک جهت نگهداری اقلام دارای حجم نیمه‌سنگین و سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم حرکت بین طبقات از طریق پلکان و یا بالابر انجام می‌شود و جابه‌جایی بار در طبقات توسط نفر و به‌صورت دستی و یا با استفاده از تجهیزات کمکی مانند چرخ‌دستی و کانوایر صورت می‌گیرد.

کاربرد قفسه بندی راک کفپوشدار سنگین:

در انبارهای مواد، انبارهای لوازم‌یدکی، ابزارآلات و تأسیسات مورداستفاده قرار می‌گیرد. اجزای این سیستم شامل قاب و اجزای آن (در ابعاد مختلف)، بازو (در ابعاد و تحمل‌های مختلف)، رابط‌های بین قاب، قفل بازو، کف‌پوش‌های طبقات (در ابعاد و تحمل‌های مختلف) می‌باشد. رنگ استاندارد قاب‌ها طوسی، بازوهای طبقات نارنجی، کف‌پوش‌های طبقات طوسی یا گالوانیزه و اتصالات گالوانیزه می‌باشند.

قفسه ‌بندی کف‌پوش دار سبک (لانگ اسپن):

قفسه ‌بندی کف‌پوش دار سبک یا لانگ اسپن مشابه قفسه ‌بندی راک کف‌پوش دار سنگین است با این تفاوت که جهت نگهداری بارهای حجیم و نیمه‌سنگین استفاده‌شده و تحمل بارگذاری کمتری دارد و توسط نفر جابه‌جا می‌شوند. اجزای این سیستم شامل قاب و اجزای آن (در ابعاد مختلف)، بازو (در ابعاد و تحمل‌های مختلف)، رابط‌های بین قاب، قفل بازو، کف‌پوش‌های طبقات (در ابعاد و تحمل‌های مختلف) می‌باشد. رنگ استاندارد قاب‌ها طوسی، بازوهای طبقات نارنجی، کف‌پوش‌های طبقات طوسی یا گالوانیزه و اتصالات گالوانیزه می‌باشند.

کاربرد قفسه ‌بندی کف‌پوش دار سبک:

در انبارهای مواد، انبارهای محصول، انبار قطعات یدکی و سردخانه‌ها کاربرد دارد.

قفسه ‌بندی خود راهرو (درایوین):

قفسه ‌بندی خود راهرو یا درایوین دارای تونل‌هایی است که علاوه بر محل بارگذاری بارهای پالتی، مسیر تردد لیفتراک نیز هستند و راهروهای اضافی در این سیستم حذف شده است. در این سیستم آخرین بار گذاشته شده، اولین‌بار قابل‌برداشت است(LIFO) و به‌استثناء بازو، ریل‌ها و تعدادی از مهاربندها سایر اجزا شباهت زیادی به قفسه پالت راک دارد. اجزای این سیستم شامل قاب و اجزای آن (در ابعاد مختلف)، بازوهای شیب‌دار (در ابعاد و تحمل‌های مختلف)، بازوهای مهار سقف (در ابعاد و تحمل‌های مختلف)، مهاربندهای پشت و بین قاب، ریل‌های طبقات، استپ پالت و اتصالات است. رنگ استاندارد قاب‌ها طوسی، بازوهای شیب‌دار نارنجی، ریل‌ها نارنجی یا گالوانیزه، مهاربندها نارنجی یا طوسی و اتصالات گالوانیزه می‌باشند.

کاربرد قفسه بندی درایوین:

در سردخانه‌ها و انبارهای مواد و انبارهای محصول بهترین کاربرد و بهره‌وری را حاصل می‌نماید.